După
o privire superficială (şi chiar
după una profundă) nimic nu ar fi putut justifica prietenia dintre Mircea
Ciobanu şi mine. El era bucureştean, eu eram din provincie, el era tăcut, eu
gălăgios. Nu-i plăceau glumele, iar eu ajungeam trap-săltat la o glumă sau la
un banc. El era deja scriitor, iar eu publicasem doar o poezie.
Nici mai târziu nu părea să avem ceva în comun. Mircea umbla
elegant şi avea capacitatea să ţină hainele pe el curate şi neşifonate. Şi
hainele mele erau curate, dar numai când le puneam pe mine, uneori le murdăream
până să ies pe stradă, iar când soţia mea era plecată la şcoală şi nu mă vedea,
nici nu se punea problema să mă schimb, chiar de-aş fi observat. Când fumam,
trăgeam în piept fumul ca un disperat, în timp ce el aprindea tacticos
ţigara, după ce o scotea grijuliu din
pachet şi o privea cu atenţe, studiind îndelung şi alcătuirea brichetei sau a
cutiei de chibrituri.
Enumerarea contrastelor poate continua, iar ele nu sunt
creaţia mea de analist. Observaseră şi alţii diferenţele dintre noi, scriitorii
fiind buni analişti. Şi, mai ales, generoşi. Unul dintre ei – nu ştiu cum îl
cheamă, că Mircea nu a vrut să-i spună numele – mirat de faptul că umblăm
nedespărţiţi şi că mă publică atât de des, s-a simţit dator să-l avertizeze:
-
Las-o
mai uşor cu Anghel ăla, că e ofiţer de securitate!
Nu eram nici ofiţer, nici neofiţer. Nu eram nici
informator şi nici prieten de pahar cu ei,
nu prea-i cunoşteam nici din vedere. Acuzele false făceau însă parte din
arsenalul securităţii de compromitere şi izolare a oamenilor. Ele demonstrau şi
o mentalitate care nu era specifică doar „organelor”, ci caracteriza aproape
întreaga societate românească: dacă vedeai (sau vezi acum) pe cineva în faţă,
nu-i recunoaşte meritele, precis este (era): securist, homosexual sau evreu.
Ceea ce demonstrează grave complexe de varii nuanţe care duc la convingerea că
un om cinstit, român şi normal nu poate ajunge în vârf.
Mircea când relata ceva era foarte grav. Este singurul om
inteligent pe care l-am întâlnit în viaţa mea, cu minte brici, intuiţii de mare
subtilitate, dar fără umor. Mă aşteptam să-mi spună în continuare cum l-a
porcăit pe acuzator, cum i-a cerut argumente jigodiei sau cum l-a dat afară din
birou. Dar el tăcea, considerase că a terminat povestea.
-
Şi
ce a urmat după asta?, întreb eu, negru de furie, hotărât să nu mă las până nu
aflu denunţătorul, iar apoi să mă duc la el şi să-l strâng de gât până va
răspunde la întrebarea: „ de ce ce eşti porc, moncher?”
Dar Mircea tăcea.
-
Spune,
domnule, pe ce se baza când mânca borhot. Cine e?
Mircea tace tacticos, mă lasă să fierb, apoi explică:
-
I-am
spus simplu: domnule, dacă ştii şi alţi securişi talentaţi ca Petre Anghel,
adu-i la mine că-i public pe toţi! Dar eu nu cred că e securitatea română aşa
bine dotată...
Pe Mircea nu l-am cunoscut în facultate, el terminase
când am intrat eu, dar ne-a făcut cunoştinţă Cornel Mihai Ionescu, un asistent
de-al meu (am mai povestit asta). Am depus volumul la editură şi (puteţi să
râdeţi, că nu mă supăr, chiar şi eu în clipa de faţă zâmbesc larg!) peste vreo
două săptămâni mă uitam prin librării să văd dacă s-a publicat! Aşa credeam eu
că funcţionează sistemul editorial: arăţi cuiva poeziile, dacă ăla zice da, le
duce la tipografie şi tu îţi cumperi cartea de pe tarabă. Şi acum mi se pare că
aşa ar fi normal, dar una e ce mi se pare mie şi alta e realitatea. Realitatea
(favorabilă pentru acele vremuri) a fost ca volumul „Duhul Pământului” a apărut
la vreo trei ani de la depunerea la „Cartea Românească”, între timp eu şi
Mircea împrietenindu-ne. Sigur că după ce nu am văzut librăriile pline cu
volumul meu şi nici cozi pe trotuare cu bătăi între cumpărători, l-am întrebat
timid pe redactor:
-
Mircea,
cartea mea ce face?
-
E
pe drumul cel bun, ce te interesează pe tine?
-
Vreau
şi eu s-o văd, să ştiu dacă place şi altora, cum e apreciată...
-
Daaaa?,
s-a mirat el, asta e treaba ta?
-
D-apăi?
Ce griji să am!, am îngânat...
-
Tu
să scrii şi să mă laşi în pace. Să vii la editură să vorbim cu Gafiţa.
Mihai Gafiţa era redactorul şef al editurii „Cartea
Românească”, iar director era Marin Preda. Gafiţa avea geniu să calmeze
spiritele. Erau ani buni pentru literatura: cenzura o lăsase mai moale, se
publicau unirişti, foşti deţinuţi politici, proză modernă, romane alambicate
sau fără acţiune. Adio realismul socialist, eram în rândul lumii. Sau aşa
credeam noi. Nu eram singurul care voia să-şi vadă cartea tipărită de urgenţă,
cei mai în vârstă erau şi mai nerăbdători şi veneau la editură dis de dimineaţă
să impulsioneze editarea. Redactorii veneau spre prânz, nu de lene, dar citeau
acasă, că doar nu puteau să se concentreze în tensiunile emanate de atâtea
genii pe metru pătrat. Autorii îl aşteptau pe Gafiţa în hol. Tăcuţi, cu priviri
suspicioase. Nu prea vorbeau între ei. Erau oamenii de toate felurile – de la
veleitari la scriitori cu talente de necontestat. Toţi trecuseră prin
experienţe dureroase. Prin acel hol am văzut, printre alţii, autori de valoare
ca Ernest Bernea, Andrei Giurunga, Marcel Gafton, Dragos Vrânceanu, Ion
Caraion, Mircea Ivănescu, Cezar Ivănescu, Vlaicu Bârna, Mihai Moşandrei. Şi
mulţi alţii pe care nu-i cunoşteam.
Intrau în biroul lui Gafiţa supăraţi, negri de furie şi
ieşeau zâmbitori, cu pieptul înainte şi coloana vertebrală dreaptă. Făcea
Gafiţa ce făcea şi-i convingea pe toţi că va fi bine: cândva, cât se poate de
repede, o să dea drumul la tipar şi cărţii cu pricina.
-
Ce
facem, Mircea, noi când intrăm?
-
Nu
e treaba ta asta, ştiu eu ce fac, răspundea el fulgerându-mă o clipă cu privirea,
apoi întorcându-se cu aceeaşi privire aspră la pagina de manuscris a nu ştiu
cărui autor. Citea cât citea, apoi tresărea: ascultă, Petrache, ce vers superb
scrie ăsta! Şi urma citatul.
-
Cine
e?, întrebam eu.
-
Un
poet.
Când n-a mai auzit gălăgie pe hol, a început să facă
ordine pe masă.
-
Hai,
zice, du-te la Gafiţa şi întreabă-l ce se întâmplă cu volumul tău, ei i-am dat
drumul.
-
Nu
mă duc, domnule!
-
Nu
te duci, nu-ţi apare cartea!
-
Ce
să-i spun?
-
Domnule
Mihai Gafiţa, mă cheamă Petre Anghel şi am o carte, e la dumneavoastă pe birou,
aveţi vreo observaţie?
După mai multe replici, m-am dus. Holul era gol, Gafiţa
la biroul lui de stejar masiv. Îi spun poezia învăţată pe de rost.
-
E
la Marin cartea pe birou, eu i-am dat drumul. Duceţi-vă şi vorbiţi cu Marin.
Eram atât de emoţionat că greu mi-am dat seama că Marin e
... Marin Preda.
Şi azi îmi sună ciudat în urechi sunetele celor care îi
spuneau lui Marin Preda simplu Marin... Nu ştiu de ce. Mihai Gafiţa se
înţelegea bine cu Marin Preda şi se cunoştea de mult, era firesc să-i spună
astfel, numai mie nu-mi suna bine, dar nu aveam vreun motiv să mă simt deranjat
la finuţele mele timpane.
Unui autor mai în
vârstă i s-a părut că e cazul să se răzbune pe Gafiţa pentru lungile aşteptări
şi numeroasele amânări cu solicitări de schimbări şi paraschimbări ale
manuscrisului.
A venit într-o zi
la editura, a aşteptat, iar când i-a venit rândul a înaintat cu paşi siguri
spre redactorul şef. Autorul e invitat să ia loc pe scaunul din faţa biroului.
Îşi spune numele, Gafiţa întinde mâna şi găseşte printre dosarele de pe birou
voluminosul op al
solicitantului. Îl frunzăreşte, citeşte câteva rânduri, mai dă câteva pagini,
mai citeşte, apoi hotărăşte:
-
Tovarăşul
Cutărescu (el vorbea mai mult cu „tovarăşe”, era din garda veche, fost profesor
la Şcoala de literatură Mihai Eminescu, moldovean serios, obişnuit cu dansul pe
sârmă), aţi mai lucrat pe manuscris, e bine, dar mai trebui cutare şi cutare...
Şi urmează recomandări general valabile: mai scurtaţi paragrafele lungi,
acţiunea să fie mai concentrată, fiţi mai atent la stil, nu mă pierdeţi în
amănunte nesemnificative...
-
Dumneavoastră
aţi citit cartea, tovarăşe redactor şef? Ştiţi despre ce vorbiţi?
-
Da,
răspunde Mihai Gafiţa sec.
-
Bine,
zice autorul, daţi-mi cartea puţin! Întinde mâmna şi-şi ia manuscrisul. Scoate
tacticos şi demonstrativ un bileţel pe care îl pune alături. Citeşte ceva de pe
bileţel şi deschide manuscrisul la pagina 23. Foaia nu se dezlipeşte, fiindcă e
lipită de următoarea. La fel se întâmplă şi cu paginile 37-38. 59-60 şi
103-104.
-
Tovarăşe
Gafiţă, strigă cu timbru clar autorul, sunteţi un mincinos. Să vă fie ruşine!
-
De
ce, tovarăşe?, întreabă Gafiţa calm.
-
Fiindcă
nu aţi citit cartea, m-aţi minţit, iar eu ştiam că sunteţi mincinos. Uite,
mi-am, notat aici paginile. Au fost lipite de mine. Nu le-aţi citit, că sunt
nedeslipite...
-
Auzi,
tovarăşul X, zice Gafiţa tot calm, uşor grasiind, dumneata crezi că la
experienţa mea am nevoie să mănânc un butoi de căcat ca să-mi dau seama de ce
este înăuntru? Chiar crezi că nu mă lămuresc dacă gust o linguriţă? Cum
pretindeai dumneata să suport atâta prostie şi lipsă de talent?
N-am fost martor la discuţie, evident, dar cunoscându-l
pe Gafiţa relatarea mi se pare verosimilă. Nici dacă era sau nu de valoare manuscrisul
nu ştiu.
-
Ce
a zis domnul Gafiţa?, mă întreabă Mircea Ciobanu prefăcându-se indiferent, dar
îl simţeam că are emoţii.
-
A
zis că volumul e jos!
-
Cum
e jos?
-
Că
dânsul a semnat şi acum e la domnul Marin Preda!
-
A,
după mintea ta, dacă suntem la etaj suntem sus, iar Preda e jos?
Am tăcut din gură,
nu mă puteam pune cu... stilistul. El chiar era atent la fiecare cuvânt care-i
ieşea din gură şi, mai ales, dacă-l aşternea pe hârtie. O pagină scrisă de el
era artă caligrafică. Am şters şi eu cuvinte la viaţa mea, propoziţii, fraze şi
chiar pagini. Uneori am aruncat capitole întregi. Muncisem la ele, dar dacă îmi
spunea el (sau alt prieten în care aveam şi am încredere, memorialistul Florin
Constantin Pavlovici) că nu merg, renunţam şi gata. Ştergeam cu o linie
apăsată. Mircea nu, domnule! El tăia
cuvântul calm, cu două trei linii paralele, de ziceai că trage portative
muzicale. Totdeauna avea la îndemână creioane cu vârf ascuţit sau stilouri cu
peniţă subţire. Când scria un cuvânt pe marginea colii şi făcea semn unde-i
este locul, nu trăgea săteată ca mine, pe unde se nimereşte, contând doar
ţinta, nu, la el linia făcea meandre, curgea cu grijă, să nu atingă vreun
cuvânt şi să curgă, Doamne fereşte, vreo picătură de sânge.
Într-o zi,
arătându-mi o pagină de-a lui, plină de ştersături, mi s-a plâns că n-a dormit
toată noaptea, dar iată, cât s-a zbătut...
-
Mircea,
îl întreb eu şi-mi iau figură de compasiune, tu te cam chinuieşti când scrii,
aşa e?
-
Da,
răspunde el pe negândite şi mă străpunge cu privirea, ca să-mi intre în cap că
arta cere sacrificii.
Hopa, zic eu în gând, cu ăsta nu se poate glumi, stăi
să-mi iau mutra de clovn, că nu vreau să-l sufăr. Zâmbesc, muşchii feţei mi se
destind, ochii mijesc a voioşie şi-l întreb:
-
Păi
atunci de ce chinui, Mircea, că nu te obligă nimeni....
A dat să se înfurie, să se simte jignit, dar a renunţat.
Gluma n-a gustat-o, totuşi. Mi-a răspuns cu întârziere:
-
Ca
să facem o treabă ca lumea, de-aia!
Peste câţiva ani,
nu i-a plăcut nu ştiu ce la o pagină de-a mea, dar recunoştea că nu poate să
spună de ce simte că nu e bine.
-
Atunci
las-o aşa, am zis eu, grăbit să treacă şi la alte pagini şi apoi să plecăm la
vreo cafea sau la bere.
-
Petriş!,
mă străpunge el prin lentile, ai grijă ce facem. Noi suntem protestanţi, sunt
ăştia cu ochii pe noi. Ei sunt majoritari, nu ne îngit.
-
Nu
mai pot, zic eu, ce, îi oblig eu să mă înghită, oricum mă pun de-a curmezişul
şi le rămân în gât.
Se face că nu aude, sau chiar n-o fi auzit, îşi continuă
gândul:
-
Noi
trebuie să lucrăm impecabil. Să aibă ei nevoie de noi şi să ne cheme să-i
scoatem din rahat, nu să stăm noi cu mâna întinsă la ei...
-
Cine
să ne cheme?
-
Comuniştii.
Trebuie să aibă ei nevoie de noi, nu invers.
-
Bine,
Mircea.
El nu era membru de partid, eu eram, dar dacă aşa simţise
el că trebuie să ne purtăm cu tovarăşii, nu era rea ideea.
Mircea Ciobanu, instructor auto
În 1971, imediat după debutul de la Cartea Românească, mi-am cumpărat un
automobil ”Dacia 1100”. Nu era nou, dar era mașină! Banii proveneau din
vânzarea casei de la Craiova, la care adăugasem vreo zece mii, cât primisem pe
volumul ”Duhul Pământului” (mașina costase 40.000 de lei - ca să vă faceți o
idee de mersul prețuroilor). Casa fusese a socrului meu, dar o dăduse ”zestre”
fiicei lui, devenită soția mea. Nu știam pe vremea aceea următorul banc, dar
văd că a funcționat. Bancul respectiv era o constatare. Cică: dacă părinții tăi
sunt săraci nu ai nici-o vină, dar dacă și socrii sunt săraci, atunci ești
idiot!
Cu chiu cu vai am obținut carnet de șofer. Prima dată respins la vizita
medicală, că eram daltonist, a doua oară respins abuziv pe traseu de un căpitan
nervos, iar a treia oară luând carnetul după trei minute de mers, datorită
locotenentului care avea o treabă și m-a dat jos ca să conducă el și să ajungă
unde avea interes.
Povestesc lui Mircea Ciobanu toată tărășenia cu examenul, iar el mă
întreabă dacă am carnet.
-
Îl
iau mâine de la ”Circulație!
-
Foarte
bine, pe la ce oră?
-
Pe
la ora unu sper să scap, am auzit că e coadă și acolo.
-
La
unu, la două, când îl iei, vii la mine și mă duci cu copiii la Vârfuri...
-
Ce
spui?
-
Mergem
la Vârfuri, e zonă de dealuri, e frumos. La tanti Săndica, o știi tu, mama lui
Dorel, îl știi tu...
-
Nu
se poate, Mircea! Abia iau carnetul, nu plec la drum lung...
-
Ba
da, sunt eu cu tine și de încurajez.
-
Bun,
să zicem. Eu, tu și mai cine merge?
-
Nevastă-mea,
fiică-mea și ăla mic, Matei.
-
Nu
ești sănătos la cap dacă îți urci copiii la mine în mașină, un om fără pic de
experiență la condus.
Devine serios. Se uită în ochii mei, arde lentilele, de
parcă ar vrea să mă hipnotizeze:
-
Petrache,
tu ești băiat deștept! Tu știi să conduci. Eu am încredere în tine. Am
încredere în tot ce faci.
-
Nu
merg, Mircea, nu mai insista.
El continuă să telegrafieze. Ordine scurte. Ca Napoleon
în campania din Italia:
-
Ajungem
cu bine acolo! Stai cât vrei! Vorbim orice. Dormim, ne odihnim. Vii acasă!
Peste o săptămână te întorci și ne iei. Dacă vrei o iei și pe nevastă-ta!
Nu am scăpat de nebun. Nevastă-mea a mers și ea cu mine,
a zis că dacă murim, barem să murim toți, să facem o treabă ca lumea, să nu
aibă cine ne regreta...
A dat Bunul Dumnezeu și am ajuns cu bine. Și la ducere și
la întoarcere.
-
Petriș,
striga Mircea după mine, când îmi era lumea mai dragă, cine te-a învățat pe
tine să conduci mașina?
-
Tu,
Mircea!
-
Cum,
spune cum a fost?, voia el amănunte
-
Ca
omul fără minte, Mircea, ți-ai lăsat copiii în mașina unui începător pe toate
coclaurile României...
-
Nu,
nu ai înțeles nimic, Petrache!, riposta el. Nimic n-ai înțeles. Am avut
încredere în tine! Recunoști că nu te-am bătut la cap și mă mă prefăceam că
ești cel mai bun șofer?
Recunoșteam. Nu a scos o vorbă pe tot parcursul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu